Kayıt ol

Eger sitemize yaptığınız ilk ziyaretiniz ise, Lütfen öncelikle Yardım kriterlerini okuyunuz. Forumumuzda bilgi alışverişinde bulunabilmeniz için öncelikle Kayıt olmalısınız. Üye olmayanlar forumumuzda hiçbir şekilde aktivite uygulayamaz; Konu açamaz, Mesaj yazamaz, Eklenti indiremez, Özel mesajlasamaz. Forumumuzu tam anlamıyla kullanmak için üye olabilirsiniz...

+ Yorum Gönder
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 2 ve 2
  1. #1
    Kayıtsız Üye
    Misafir

    Standart Temettu ve kıran haccı yapanların bayram günlerinde oruç tutması?

    Temettu ve kıran haccı yapanların bayram günlerinde oruç tutması?

  2. #2
    Bilgi Lideri - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Administrator

    Durum
    Offline
    Üyelik tarihi
    Jan 2011
    Mesajlar
    4.802
    Tecrübe Puanı
    10

    Standart Cevap: Temettu ve kıran haccı yapanların bayram günlerinde oruç tutması?

    Temettu ve kıran haccı yapanların bayram günlerinde oruç tutması?

    Değerli kardeşimiz;
    Hanefi mezhebine göre, temettü ve kıran haccı yapanların -kurbanı kesme imkânı bulamadıkları takdirde hacda tutacakları- üç günlük orucun vakti, hac aylarında umre ihramına girdikten sonra başlar, Arefe gününe kadar devam eder. Bu üç günlük orucun peşi peşine tutulması şart değildir. En faziletli vakti ise, Terviye gününden bir gün evvel başlayıp, Arefe gününde bitirmektir.(bk. Sabunî, Ravaiu’l-beyan,I/251).

    Arefe gününe kadar oruç tutmayanlar, artık bayram günlerinde tutamazlar. Kurban kesmeleri gerekir. Çünkü, bu oruç heydin / kurbanın bedelidir, onun yerini tutsun diye vacip kılınmıştır. Ayette ise, “hacda üç gün oruç tutmaktır...”(Bakara, 2/196) buyurulmuş ve üç günlük orucun vaktini hac vakti olarak belirlemiştir. Buna göre, Kurban bayramı gününe kadar oruç görevini yerine getirmeyen kimse ihramdan çıkmış olacağından, iki kurban kesmekle yükümlü olacaktır. Biri temettu’, diğeri de hac kurbanı kesilmeden ihramdan çıkmanın karşılığı olan kurbandır.(bk. ed-Dürü’l-muhtar,II/264; el-Lubab, I/193; el-Fıkhu’l-İslamî, III/225).

    Malikî mezhebine göre, bu üç ve yedi günlük orucu ardı ardına tutmak gerekir. Üç günlük orucu tutmanın vakti, haccın ihramına girdikten sonra başlar ve arefe günü sona erer. Ancak, bilmeden veya unutarak bu vakitte tutmayanlar, mina / Kurban bayramı günlerinde tutacaklar.(bk. Bidayetu’l-Müctehid, I/357; el-Fıkhu’l-İslamî,III/226).

    Şafii mezhebine göre, söz konusu üç ve yedi günlük orucu ardı ardına tutmak mendubtur / daha faziletlidir. Bu üç günlük orucun vakti, hac için ihrama girdikten sonra başlar. Çünkü ayette “Hacda üç gün oruç” söz konusudur. Bu sebeple, bu orucu hac ihramından önceye almak caiz değildir. Üç günlük orucun Arefe gününden önce tutulması müstehabtır. Çünkü hacılar için Arefe günü oruç tutmak mekruhtur.(bk.Mecmu, VII/185; Sabunî, Ravaiu’l-beyan,I/251).

    İmam Şafii’nin kadim kavline göre, bu üç günlük orucu teşrik günlerinde tutmak caizdir. Cedid kavline göre ise, caiz değildir. Bu görüşü benimseyen Şafii alimleri, Hanefiler gibi, Kurban bayramı / teşrik günlerinde orucun caiz olmadığı görüşündeler. İmam Nevevî bunun en doğru görüş olduğunu söylemiştir.(Mecmu; VI/443-445).

    İmam’ın kadim kavlini benimseyen alimlere göre ise, Bayramdan önce bu üç günlük orucu tutmayanların bayram günlerinde tutmaları caizdir.(bk.Mecmu, VI/441; Sabunî, Ravaiu’l-beyan,I/251).

    Bunların delili, Buharî’nin aktardığı şu hadistir: Hz. Aişe (r.anha) ve İbn Ömer dediler ki:

    “Teşrik günlerinde oruca ancak kurban bulamayanlar için izin verilmiştir.”(Buharî, Savm,68).
    Hanbeli mezhebine göre, üç günlük ve yedi günlük orucu ardı ardına tutmak şart değildir. Üç günlük oruç için biri müstahap, biri caiz olan iki vakit vardır. Müstehap / daha faziletli olan vakit, hac ihramına girmekle başlar; Arefe gününde sona erer. Caiz olan vakit ise -Hanefilerin ön gördüğü gibi- Umre ihramına girmekle başlar, Arefe gününe kadar devam eder. Şayet temettu haccı yapan kimse, bu orucu normal vaktinde tutmazsa, teşrik günleri dahil daha sonraki günlerde tutması gerekir.(bk. el-Muğni, III/478-78, el-Fıkhu’l-İslamî, III/228).

    İmam Ahmed’den de bunu caiz görmediğine dair rivayetler de vardır.(Mecmu,V//445).

    Özetlersek, Hanefîler dışında, -İmam Şafii ve İmam Ahmed’in bir kavillerini göz önünde bulundurduğumuzda- cumhuru teşkil eden üç mezhebe göre, Kurban bayramı / teşrik günlerinde söz konusu üç günlük oruç tutmak caizdir, diyebiliriz.

    Gerekçesi ise şudur:

    a. Allah, Kur’an’da mealen:

    “Kurbanlık temin edemeyen kimse üç gün hacda, yedi gün de döndüğünüz zaman memleketinde olmak üzere tam on gün oruç tutar.”(Bakara, 2/196)
    buyurulmuştur. Buna göre, bu üç günlük orucun hac günlerinde tutulması gerekir. Daha önce bir şekilde tutmayanların önünde yalnız teşrik günleri kalmıştır. O halde o günlerde tutmaları gerekir.(el-Fıkhu’l-İslamî, III/228).

    b. Hz. Aişe (r.anha) ve İbn Ömer’in “Teşrik günlerinde oruca ancak kurban bulamayanlar için izin verilmiştir.” mealindeki ifadeleri, onların bunu doğrudan Hz. Peygamber (asm)’den duyduklarını göstermektedir. Yani; hadis merfu hükmündedir. (Nevevî, Mecmu, V//442; , el-Fıkhu’l-İslamî, III/228). Bu da, konu ile ilgili özel bir ruhsat olduğunu göstermektedir.

    Selam ve dua ile...
    kaynak: Sorularla İslamiyet

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Benzer Konular

  1. Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 07-08-2012, 06:26
  2. Kadının nafile oruç tutması
    By Kayıtsız Üye in forum Misafir Soruları
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 29-07-2012, 18:39
  3. Yaz günlerinde oruç tutmak
    By Kayıtsız Üye in forum Misafir Soruları
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 28-07-2012, 16:14
  4. Kış günlerinde oruç tutmak
    By Kayıtsız Üye in forum Misafir Soruları
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 28-07-2012, 16:07

Bu Konudaki Etiketler

Bookmarks

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Var
  • Mesaj Yazma Yetkiniz Var
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  
Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 04:22.
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.